Himmelfart <3

Himmelfart var en av de roligaste tävlingarna jag kört, riktigt bra startfält, roliga banor, bra organisation gjorde detta etapplopp otroligt roligt!
Allt började med en prolog och ett GP första dagen, båda racen gick helt okej, var skönt att känna att kroppen verkligen svarade från start! Fredagen skulle bli riktigt tuff.. ett 8 mil långt linjelopp på en kuperad bana med ett grusvägsparti inlagt gjorde detta första lopp för dagens tufft, attackerna avlöste varandra under stor del av loppet men det kom aldrig iväg någon grupp utan allt gick till en klungspurt där vi i Falköping var i klungan, bra kört av samtliga(körde i Falköpings laget i helgen, inlånad).
Criteriumet på eftermiddagen blev ungefär samma lopp som linjeloppet var, en backe på detta 6 km varv gjorde banan seg och det kändes verkligen att man kört linjeloppet innan, men vi var med där framme under loppet men även här blev det klungspurt, ett snitt på nästan 43 km/h under loppet.
Sen till den sista etappen av detta års Tour de Himmelfart, KUNGAETAPPEN!! 14 mil slakt hade vi framför oss, och det blev som vi trodde, ett varv på 13 km med 2 backar skulle avverkas 9 ggr. Det startade rätt så lugnt men redan då började det åka av folk från klungan, runt 28-30 graders värme gjorde allt ännu jobbigare, och efter några varv började tempot skruvas upp riktigt och en grupp på ca 15 man kom iväg i den tyngsta av de 2 backarna, vi i Falköping hade med 2 åkare och de bästa lagen hade med åkare där framme och de flesta var nöjda med situationen utom några lag därbak i klungan som började attackera de resterande varven som var kvar men jag som var kvar bak i klungan från Falköping fick plocka in flera attack försök och det stora norska laget Glåmdal ville också hålla ihop klungan och låta gruppen gå så de plockade in attacker också.
Den 15 manna gruppen höll hela vägen in i mål och vi fick in Marcus på 6:e plats och Fredrik på 8:e plats, själv åkte jag imål med klungan och var nöjd med dagens lopp och framförallt med hela Himmelfart!
Var väldigt skönt att känna att kroppen svarade som jag ville, allt pollenallrgin förhoppningsvis gett sig för iår och att jag kan slippa dessa problem nu.
Pigga ben hade jag också under hela etapploppet vilket känns bra inför nästa helg tävlande, även det i DK, mer om det sen.
(En bild från linjeloppet i fredags, jag i de orange-gula kläderna)
Ha de!
/Emil

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0